måndag 28 april 2014

Slutar att vara laglydig

Jag cyklar till nästan 100 procent på cykelbanor på min väg till jobbet där de finns. Jag vill att min cykling skall vara säker och en cykelbana borde vara en säker plats för mig som cyklist. Men det är den inte.


Denna skylt betyder stopp. Ja den gamla skylten var rättstavad, denna internationella har vi haft ett tag. Ändå verkar bilister fullständigt ha glömt bort vad skylten betyder. En stoppskylt med därtill tvingande stopplikt sitter ofta uppsatta av en anledning. Det kan vara när en mindre väg ansluter till en större. Ofta förekommande där cykelbanor korsar en bilväg. Men ni som cyklar och kör bil vet att det är försvinnande få bilister som verkligen stannar vid dessa skyltar och den heldragna linjen. Och hjulen skall alltså stå helt stilla, smygrulla fram över stopplinjen är lika illa.

När jag cyklar litar jag aldrig på att bilister jag ser komma från anslutande väg stannar vid stopplikten framför cykelbanan. Allt som ofta åker de över i full fart. Tänk om jag när jag kör bil på en huvudled skulle behöva stanna till vid varje anslutande väg för att jag inte kan vara säker på att bilisten stannar. Det gör jag naturligtvis inte utan litar på att bilisterna följer reglerna. 

Den lyxen kan jag inte unna mig som cyklist. Vid varje korsning cyklar jag långsamt och försöker se vad bilisten har för avsikter. Jag räknar aldrig med att de stannar vid stopplikten. Det här är den mest obehagliga delen av min cykling. Jag har varit nära att bli överkörd många gånger. Anledningen till att jag fortfarande lever är att jag har stannat och inte bilisterna som egentligen var skyldiga att göra det.

Det är betydligt säkrare för mig att cykla på bilvägen. Då av någon outgrundlig anledning stannar de flesta bilister vid stopplikten, något de i princip aldrig gör vid korsande cykelbana. Jag har ingen förklaring till detta. Ni bilister tycker ju att det borde införas något slags körkort för cyklister så att de lär sig att följa trafikreglerna. Med tanke på att körkort för bil inte verkar ge den effekten så är det ett rätt klent argument.

När ni ser mig och andra cyklister cykla på bilvägen istället för på cykelbanan bredvid vet ni nu varför vi gör det. När det står mellan att följa lagar och överleva väljer jag det senare.

2 kommentarer:

  1. Gott Rikard!!! man borde få välja beroende på hur omständigheterna är. Jag cyklar gärna på cykelbana men ibland är den så dålig och irrationell eller farlig att bilvägen är ett bättre alternativ - borde inte bli kriminell för att nyttja den.

    SvaraRadera
  2. Väl talat! Jag tycker likadant och har många gånger önskat att jag kunde förklara för passerande bilister varför jag inte använder cykelbanan. Men det bästa är förstås att trafikingenjörerna bygger cykelbanor som fungerar lika väl som bilvägarna.

    SvaraRadera