måndag 19 maj 2014

Trafikmaktordningen

Som cyklist känner jag mig ofta längst ned i trafikhierarkin. Vi är alltid på undantag. Cykelbanor plogas långt efter bilvägarna. De sopas långt efter bilvägarna. Dålig asfalt, vägskador och liknande lagas alldeles för sent och för sällan. Cykelbanorna är ofta illa planerade med märkliga vägval, hinder, dålig sikt vid kurvor och är ofta väldigt smala och trånga. Samtidigt genomförs gigantiska vägprojekt men det blir bara smulor till cykelbanorna. Vi delar också cykelbanorna med hundar, barnvagnar, rullskidåkare, mopeder, hantverkare i bil, hästar, fyllon och flanörer med hörlurar så långt instoppade i öronen att de inte ens hör en lastbilstuta. Inte ens på cykelbanan är vi cyklister välkomna.


Den här bilden från Värmdö är väldigt talande för trafikmaktordningen i samhället. Detta är vid kommunhuset i Gustavsberg. Här korsar cykel- och gångbanan en väg. Tidigare fanns det inte några bommar här men de sattes upp för två år sedan.

Varför kan man undra. Ja, antagligen för att bilisterna kör så fort här så vi som går och cyklar måste vara extra vaksamma och inte gå eller cykla rakt ut i bilvägen. Men det är ju ett övergångsställe, det borde väl räcka. Bilister har faktiskt väjningsplikt vid övergångsställen. I Trafikförordningens andra kapitel finns följande att läsa:

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

Kristallklart eller hur. Förare, oftast en bilist, har väjningsplikt men ändå har det här satts upp bommar så det blir vi som går och cyklar som skall ta hänsyn till de som kör bil och inte tvärtom som det borde vara. Trafikmaktordningen. Vid varje överfart är det jag som väger lite drygt 70 kilo på en cykel som väger mellan sju och tio kilo vara den som tar hänsyn till bilar som väger 1500 kg och lastbilar som vägen 50 000 kilo. Tilläggas kan ju också att det enda skydd jag har är en usel cykelhjälm.

Det hade ju också varit bra om Värmdö kommun hade målat halva överfarten för gående och lämnat andra halvan av överfarten omålad. Nu tvingas vi cykla på det som är ett övergångsställe. Nu får vi förvisso det, finns en myt om att du inte får cykla på övergångsställen, men det får man. Vi kan väl avliva den myten en gång för alla. Så här står det på Trafikverkets hemsida:

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Nåja, det har ju visat sig att även poliser inte känner till detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar